Now 73 and having lived with HIV for more than 20 years, White says hes slowed down somewhat. Last year I had a stroke and couldnt walk or talk for about a month. Hes heartened, however, by the progress in fighting HIV, believing the epidemic could be greatly reduced if not eradicated.
But its the uphill battle that authors face that really concerns him. All authors, their revenue streams are being reduced. Young writers chances of starting out in journalism are also slimmer. The Internets impact is immense. My students cant imagine ever paying for a book. I always say to writers who complain about the publishing industry, Just shut up! Say everythings hunky dory! There is a whole industry in America of people who want to write, and those who teach it. Even if the students dont end up writing, whats good about them taking the courses is, they become great readers, learning to appreciate the writing. Everyones writing, it seems, but no ones reading, he says, pointing to the huge number of submissions to literary magazines, versus their minuscule subscriber base.
He adds: For 50 years, people have been talking about the end of fiction. But I think it really is happening now.
http://www.theglobeandmail.com/arts/books-and-media/gay-lit-icon-edmund-white-on-the-end-of-fiction/article11507442/
Man sollte den Nobelpreis für Literatur abschaffen und das unverhältnismäßig hohe Preisgeld vielleicht in einen zweiten für Medizin investieren. Je länger ich darüber nachdenke, desto mehr komme ich zu dem Schluss, dass DIE große und überraschende Entdeckung zu meinen Lebzeiten, effektive AIDS-Medikamente sind. Nichts, was es in der Literatur zu meinen Lebzeiten gegeben hat, kommt dem auch nur annäherungsweise gleich. Autoren wirken ganz allgemein im Vergleich zu den sonst geltenden Professionalitätsstandards kindisch, veraltet und ein wenig lächerlich.
Und daher ist auch ein Nobelpreis für Literatur eine kindische, veraltete und absolut lächerliche Veranstaltung. Die Vorstellung des einen großen Autor, der der ganzen Welt etwas Bedeutsames zu sagen hat, ist Hokuspokus. Beispiel Munro. Angeblich mag die Queen ja ihre Erzählungen. Meine Lebenswelt ist aber eine ganz andere als die der Queen, die Chance, dass uns beiden gemeinsam ein Buch sehr gut gefällt, liegt bei 0 (ob sie Hollinghurst kennt?). Warum sollte ich also Munro lesen?
Aus Wikipedia:
"A frequent theme of her workparticularly evident in her early storieshas been the dilemmas of a girl coming of age and coming to terms with her family and the small town she grew up in. In recent work such as Hateship, Friendship, Courtship, Loveship, Marriage (2001) and Runaway (2004) she has shifted her focus to the travails of middle age, of women alone and of the elderly. It is a mark of her style for characters to experience a revelation that sheds light on, and gives meaning to, an event."
Jetzt hör ich hier irgendjemand sagen, man sollte Autoren überhaupt nur wegen ihres Stils und nicht wegen ihrer Inhalte lesen. Aber es stimmt nicht. Zumal das mit dem Stil in einem stillosen Zeitalter so eine Sache ist. Camoes kann man wegen seines Stils lesen, seines herrischen Tons, der uns so fremd ist. Ich will nix von Ehen aus Philippsburg wissen und erst Recht nix von solchen aus Ontario. Egal in welchem Stil.